Size
09.08.2018 tarihinde Gestaş
şirketine ait Gökçeada – Kaba tepe feribotunda yaşadığım olayları daha doğrusu yaşadığım eziyetleri anlatmak
istiyorum.
Seyahatim
öncesinde feribotun durumu hakkında bilhassa engelli yolcular için ne gibi
tedbirler alındığını öğrenmek amacı ile şirketi telefon ile aradım. Durumumu
anlattım. Ancak engelli araçlar için hiçbir ayrıcalık tanımadıklarını öğrendim.
Bunun üzerine bir mail göndererek niye ayrıcalık tanımadıklarını sorarak,
seyahat gününü ve saatini de yazarak gereken kolaylığı göstermelerini
beklediğimi belirttim. (Hemen belirteyim ki hiçbir kolaylık görmedim.)
Sorun
yukarıda belirttiğim gibi 09.08.2018 tarihinde saat 13.00 seferini yapan
Gelibolu adlı feribot seferinde yaşadım. Önce ilk girişte araçların sırata
girmelerini sağlayan görevliye durumumu belirterek(tekerlekli sandalyede
yaşayan ve kalp hastası olduğumu) aracımın önceden alana sokulmasını ve gemide uygun
bir yere park etmemin sağlanmasını talep ettim. Uygunluktaki kastim, engelli
asansörüne yakın ve aracın dışına çıkmama olanak sağlayacak bir park yerine
park etmemin sağlanmasıdır ki bunların yapılmasında hiçbir engel
bulunmamaktadır. Ancak oradaki görevli “herhangi bir ayrıcalık yapamayacağını
sıraya girmem gerektiğini” kaba bir şekilde beyan etti. Bende mecburen sıraya
girdim. Oradan hemen şirketin müşteri hizmetlerini aradım.(Saat 12,20) . Onur
isimli yetkiliye durumu ve yaşadıklarımı anlatarak yardımcı olmalarını istedim.
Görevli hatta kalmamı söyleyerek bir takım görüşmeler yaptı. Sonra aracımın
plakasını ve kimlik bilgilerimi alarak tekrar bekletmeye aldı. Tekrar
döndüğünde ise “buradan yardımcı olamayacağını, durumu gemiye ilettiklerini
orada yardımcı olacakların” söyledi Bana pek inandırıcı gelmediğini, bu sıra
dahilinde girersem kimsenin yardımcı olmayacağını, engelli asansörünün yanına
park etme şansım kalmayacağını, bu nedenle şimdiden önlem almaları gerektiğini söylediysem
de pek aldırış etmedi.
Gemi
girişinde ise isminin Musa olduğunu söyleyen Görevliye durumumu anlattığımda
“engelli aracı olduğunu gördüm” dedikten sonra bana bir park yeri gösterdi. Tam
devasa bir kamyonun arkasında ama kapı tarafım açılmaya müsait olduğundan
itiraz etmedim. Ancak biraz sonra oraya da bir araç koyarak benim dışarıya çıkmamı engelledi. “Kapı payı
bırakmasını,bu şekilde araçtan hiçbir şekilde inemeyeceğimi, acil bir durumda
buradan çıkamayacağımı “ defalarca belirtmeme karşın, gayet ilgisiz ve kaba
şekilde davranarak “korkma bir şey olmaz, olacak olsa biz biner miyiz” şeklinde
yanıt vererek yanımızdan ayrıldı. Böylece 40 dereceye yaklaşan bir sıcaklıkta,
engelli ve kalp hastası birisini aracında tutsak halde kalmasına göz yumdu.
Herhangi bir acil durumda aracımdan çıkmam mümkün olamayacaktı. Zaten bizde tedbirler
bir kaza olup, birkaç kişi öldükten sonra alınır.(x) Bu durumu da hatırlatmama
rağmen oralı olmayan ters ve ukala davranan bu şahsın her şeyden önce insanlığından
şüphe duyulması gerekir. Bir buçuk saat süren yolculuk sırasında aracında kalan
tek insan bendim. Halbuki biraz anlayışlı olsa aracımı asansörün yanına park
ettirir(bu mümkündü), benimde diğer yolcular gibi güverteye çıkma şansım
olurdu. Kanımca engelli bir insana bu şekilde davranan bu kişinin derhal
tedaviye alınması gerekir. Günümüzde hala bu tip davranışta bulunuluyor olması
öncelikle şirketin utanması gereken bir durumdur. Bırakın bir insanı bir
hayvanı bile bu şartlarda bırakılmaması gerektiği düşüncesindeyim.
Bu durumu
iletmek için seyahat başlarken tekrar şirketi aradım. Durumumu ve yaşadıklarımı
anlattım. Telefondaki bayan yetkili “gemiye müdahale edemeyeceğini” söyleyerek
sadece şikayet kaydımı almakla yetindi. Yani çözüm için hiçbir şey yapmadı.
Gemiye ulaşmasını, durumu bir gemi yetkilisine bildirmesini istediysem de
kendisinin bunu yapamayacağını belirtti. Bende o zaman,” bir olumsuzluk
olabileceğini bu nedenle acil olarak durumu üstlerine bildirmesini” istedim.
Bununda mümkün olmadığını söyledi. Acil bir durumda aracımda hapis kaldığım bir
yana her an bir kalp krizi geçirmemde (sinirli ve gergin olmam nedeni ile)
olmayacak bir durum değildi.
Yaşadığım bu
olumsuzlukların temelinde inisiyatif kullanmayan çalışan görevlilerin rolü mutlaka
önemlidir.Ancak şirketinde bu konularda önlem almadığı, çalışanlarını eğitmediği,
onlara bu durumda nasıl davranmaları konusuna talimat ve bilgi vermedikleri anlaşılmaktadır. Bu nedenle
çalışanlar kadar belki de daha fazla bu olumsuzlukların yaşanmasından şirket
birinci derecede sorumludur.
Geminizde
engelli asansörü var, ancak engelli kişinin oraya ulaşması mümkün değil. O
zaman asansör niye var. Bırakın asansöre
ulaşmayı araçtan çıkmanız bile mümkün değil.
Bu durumun
yasalarda karşılığı olması lazım ve biliyoruz ki en öncelikle Anayasamızda
“engellilere pozitif ayırımcılık yapılması konusunda açık bir hüküm bulunmaktadır.
Bırakın pozitifliği aksine negatif bir uygulama ile karşı karşıya kalınmıştır.
Bu nedenle
başta söz konusu şirket olmak üzere bu olayda rol alan tüm görevlilerden şikayetçi
olduğumu gerek firmaya ve gerekse ilgili Bakanlıklara bildirdim.Bu konuda
gerekenlerin yapılarak sorumlulara gereken idari yaptırımın uygulanmasını ve sonuçtan
tarafıma bilgi verilmesini beklemekteyim. Olayı belgeleyen konuşmalar şirket
kayıtlarından kontrol edilebilir.
Ülkemizde engelli
bir insana hala bu şekilde davranılması devletimizin sorumlu olması gereken bir
durumdur. Konu her düzeyde yetkili kurumlara iletilmiş olup, neticesi ile
birlikte gerek engelli sitelerinde ve gerekse sosyal medyada paylaşılacaktır.
Konu kısa
olarak Cimer’e de bildirilmiş olup,şu yanıt alınmıştır.( Sayın LEVENT KARAGÖZ,
T.C. Cumhurbaşkanlığı İletişim Merkezi (CİMER)’ ne 12.08.2018 tarihinde yapmış olduğunuz 1801458069 sayılı başvurunuz 29.08.2018 tarihinde İSTANBUL VALİLİĞİ tarafından cevaplanmıştır:
T.C. Cumhurbaşkanlığı İletişim Merkezi (CİMER)’ ne 12.08.2018 tarihinde yapmış olduğunuz 1801458069 sayılı başvurunuz 29.08.2018 tarihinde İSTANBUL VALİLİĞİ tarafından cevaplanmıştır:
Cumhurbaşkanlığı İletişim Merkezine yapılmış olan başvurunuz incelenmiştir.
Özel şirketlerin özel hukuk hükümlerine tabi olması nedeniyle talebinizle
ilgili herhangi bir işlem yapılamamıştır. Konu hakkında ilgili kuruluşa
müracaat etmeniz gerekmektedir.
Bilgilerinizi rica ederiz.)
Yanıtın
yorumunu sizlere bırakıyorum.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder